Czujnik różnicy ciśnień to jeden z najważniejszych elementów układów oczyszczania spalin w nowoczesnych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, a coraz częściej także benzynowymi wyposażonymi w filtry GPF. Jego zadaniem jest bieżący pomiar różnicy ciśnienia gazów wydechowych pomiędzy dwoma punktami – zazwyczaj przed i za filtrem cząstek stałych DPF oraz, w niektórych systemach, przed i za zaworem EGR. Na podstawie uzyskanych wartości możliwa jest ocena stopnia zapełnienia filtra sadzą oraz wydajności recyrkulacji układu EGR, co pozwala na dynamiczne sterowanie regeneracją DPF i dopasowywanie działania EGR do bieżących potrzeb. W praktyce, czujnik różnicy ciśnień jest bezpośrednio powiązany z inicjowaniem oraz kontrolą procesu wypalania sadzy w DPF. Zbyt duża różnica ciśnień sygnalizuje komputerowi sterującemu konieczność rozpoczęcia regeneracji aktywnej, natomiast w przypadku pracy układu EGR – informuje o ewentualnych blokadach, zanieczyszczeniach czy nieszczelnościach. Wadliwe wskazania czujnika mogą prowadzić do zbyt częstych lub zbyt rzadkich regeneracji DPF, nieprawidłowej pracy EGR (m.in. niewłaściwy przepływ spalin), a tym samym wzrostu emisji tlenków azotu (NOx) lub cząstek stałych. Kierowca zauważy wtedy objawy takie jak spadek mocy, tryb awaryjny silnika, zapalona kontrolka DPF lub EGR oraz problemy z uruchamianiem pojazdu. Błędne odczyty czujnika różnicy ciśnień wynikają najczęściej z zatkania lub przedmuchania przewodów pomiarowych, korozji sensora, wody w układzie albo awarii elektronicznej. Prawidłowa praca tego czujnika warunkuje długowieczność filtra DPF, poprawne działanie EGR i niską emisję zanieczyszczeń – dlatego każdy problem z jego pomiarem powinien być szybko zdiagnozowany i usunięty.