Czujnik spalania stukowego pełni rolę „strażnika” silnika przed groźnymi zjawiskami powstającymi podczas niekontrolowanego zapłonu mieszanki w cylindrach. Zadaniem tego czujnika jest wykrywanie wibracji o charakterystycznej częstotliwości, powstających w razie tzw. spalania stukowego, które prowadzi do powstawania fal uderzeniowych i niekontrolowanych eksplozji w komorze spalania. Czujnik, umieszczony najczęściej na bloku silnika, działa na zasadzie piezoelektrycznej – drgania wywołują przekształcenie energii mechanicznej w napięcie elektryczne, sygnalizujące obecność stuków. Sygnał z czujnika trafia do ECU, które natychmiast reaguje: opóźnia kąt wyprzedzenia zapłonu, by złagodzić warunki powstawania spalania stukowego. Może także zmniejszyć doładowanie w silnikach turbo, zredukować dawkę paliwa lub zmodyfikować inne parametry odpowiadające za bezpieczeństwo i płynność pracy silnika. Dzięki temu znika groźne zjawisko detonacji, a silnik pracuje ciszej, wydajniej i bezpieczniej. Brak sprawnego czujnika stukowego oznacza brak „awaryjnego zabezpieczenia”, co może skutkować poważnymi i kosztownymi uszkodzeniami tłoków, głowic czy zaworów. Nawet chwilowe zignorowanie spalania stukowego skraca żywotność jednostki napędowej, zwiększa zużycie paliwa oraz prowadzi do wzrostu emisji szkodliwych substancji. Regularna kontrola i szybka wymiana niesprawnego czujnika to inwestycja w spokojną, bezawaryjną eksploatację silnika, szczególnie przy dynamicznej, sportowej czy wymagającej jeździe.