Czujnik temperatury płynu chłodzącego to jeden z najważniejszych elementów układu pomiarowego w każdym współczesnym samochodzie. Jego prawidłowe funkcjonowanie ma kluczowe znaczenie dla pracy silnika, układu wtryskowego, wentylacji, systemu chłodzenia oraz działania klimatyzacji i ogrzewania. Błędne odczyty z czujnika mogą prowadzić do poważnych problemów z eksploatacją pojazdu, dlatego warto znać najczęstsze objawy i skutki nieprawidłowej pracy tego elementu. Do najczęstszych symptomów zalicza się: trudności z rozruchem silnika przy zimnym lub gorącym silniku, nierówną pracę jednostki napędowej, falowanie obrotów na biegu jałowym, zbyt wysokie lub zbyt niskie obroty po odpaleniu oraz zwiększone zużycie paliwa. Błędne wskazania temperatury płynu chłodzącego mogą spowodować też, że wentylator chłodnicy będzie uruchamiał się za wcześnie lub za późno, co z kolei prowadzi do przegrzewania się silnika bądź jego niedogrzania. Skrajnie niewłaściwe parametry z czujnika mogą uruchomić kontrolkę „check engine” i wprowadzić komputer w tryb awaryjny. Kolejnym objawem jest niewłaściwa praca klimatyzacji – jeśli sterownik „widzi” za niską temperaturę silnika, system ogrzewania kabiny może nie działać prawidłowo, a klimatyzacja nie będzie odpowiednio sterowana. W skrajnych przypadkach, przy całkowitej awarii czujnika, silnik może nie odpalać lub gasnąć po krótkiej pracy. Bardzo typowe są też błędne wskazania na wskaźniku temperatury na desce rozdzielczej: temperatura stoi na jednym poziomie, gwałtownie skacze albo nie reaguje na zmianę warunków jazdy. Warto pamiętać, że uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego może pośrednio wpływać także na pracę innych układów pojazdu – np. systemu recyrkulacji spalin, wtrysku paliwa, a nawet automatycznej skrzyni biegów. Diagnostyka polega zazwyczaj na odczycie parametrów rzeczywistych przez interfejs diagnostyczny, a w razie wątpliwości – pomiarze oporności czujnika przy określonych temperaturach. W przypadku jednoznacznego stwierdzenia uszkodzenia czujnika, należy go jak najszybciej wymienić, aby uniknąć kosztownych awarii wynikających z niewłaściwego smarowania i chłodzenia silnika.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Czujnik temperatury płynu chłodzącego – objawy błędnych odczytów