Czujnik temperatury powietrza dolotowego (IAT – Intake Air Temperature Sensor) odgrywa ważną rolę podczas rozruchu w niskich temperaturach. Jego zadaniem jest bieżąca analiza temperatury powietrza przed dostaniem się do silnika, co pozwala sterownikowi precyzyjnie obliczyć odpowiednią dawkę paliwa podczas rozruchu oraz w pierwszych chwilach pracy na zimno. Zbyt niska temperatura wskazywana przez IAT skutkuje automatycznym zwiększeniem dawki paliwa dla wzbogacenia mieszanki, co ułatwia rozruch i szybkie ustabilizowanie pracy jednostki po uruchomieniu. Jeżeli czujnik temperatury powietrza ulegnie uszkodzeniu lub przekłamuje wskazania (np. pokazuje stale wysoką temperaturę), mieszanka może być za uboga nawet przy zimnym rozruchu. Objawia się to trudnościami z odpaleniem, długim kręceniem rozrusznika, nierówną pracą przez pierwsze minuty oraz zwiększonym dymieniem. Silnik może szarpać, tracić moc na zimno, a kontrolka „check engine” zaświeci się w przypadku wykrycia nieprawidłowych sygnałów. Problemy z IAT wydłużają czas rozgrzewania silnika i prowadzą do nadmiernego zużycia paliwa na zimno. Diagnozując czujnik IAT należy sprawdzić jego rezystancję lub napięcie (zgodnie z tabelą producenta) oraz porównać realne warunki z odczytami na komputerze diagnostycznym. Usterki czujnika temperatury powietrza są częstą przyczyną sezonowych kłopotów z rozruchem i wyższej emisji spalin w zimie. Profilaktyczne testy i ewentualna wymiana niewielkiego elementu pozwalają znacząco poprawić jakość i komfort jazdy przez cały rok.