Czujnik temperatury powietrza, w skrócie IAT (Intake Air Temperature) we współczesnych samochodach nie ogranicza się wyłącznie do wpływu na sterownik silnika i dobór mieszanki paliwowo-powietrznej, ale pełni również kluczową funkcję w działaniu automatycznej klimatyzacji i ogrzewania. W systemach komfortu czujniki te znajdują się zwykle w kanałach nawiewu powietrza, podsufitce lub w pobliżu czujnika nasłonecznienia i nieustannie monitorują aktualną temperaturę wnętrza kabiny. Błędy działania tego czujnika przekładają się na szereg trudnych do zdiagnozowania objawów komfortowych: klimatyzacja zbyt długo lub za krótko schładza/ogrzewa wnętrze, wentylatory pracują nieadekwatnie do ustawień, a równocześnie mogą pojawiać się opóźnienia w osuszaniu szyb. Bardzo częstą przyczyną nieprawidłowej pracy układu automatycznego jest zabrudzenie, zawilgocenie czujnika IAT (np. po detalicznym czyszczeniu wnętrza lub zalaniu podsufitki), co prowadzi do nierealnych wskazań typu -20°C lub +80°C na komputerze diagnostycznym. Elektronika samochodu, bazując na takich odczytach, dokonuje złych korekt: przy bardzo niskiej wskazanej temperaturze nawet na mrozie nie włączy ogrzewania, przy sztucznie zawyżonej – będzie chłodzić kabinę nawet w zimie. Diagnostyka błędów czujnika IAT w kontekście klimatyzacji polega na analizie parametrów realnych przez OBD2 oraz prostym porównaniu komputerowego odczytu z rzeczywistą, termometrem warsztatowym. Wymiana starego lub zawilgotniałego czujnika przywraca komfort i efektywność pracy całego systemu. Nowoczesne auta z wielostrefową klimatyzacją mogą posiadać nawet kilka czujników IAT – uszkodzenie jednego prowadzi do asymetrii temperatur i braku komfortu jazdy, stąd warto poświęcić czas na okresową diagnostykę i konserwację tych niewielkich, lecz istotnych elementów elektroniki pokładowej.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Czujnik temperatury powietrza – błędy w działaniu klimatyzacji