Czujnik temperatury powietrza, określany jako IAT (Intake Air Temperature sensor), to jeden z podstawowych sensorów, których wskazania są stale analizowane przez sterownik silnika. Jego zadanie to precyzyjny pomiar temperatury zasysanego powietrza, a informacja ta pozwala komputerowi obliczać idealny skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz kąt wyprzedzenia zapłonu. Odpowiednio działający czujnik IAT wpływa na łatwość rozruchu, równą pracę na zimno, ekonomię spalania i płynną reakcję silnika na zmieniające się warunki pogodowe. Błędy związane z tym czujnikiem są jednymi z częściej spotykanych w pamięci OBD2, a ich przyczyny mogą być zaskakująco różnorodne. Najczęściej zarejestrowane są błędy takie jak: P0111 (niewiarygodny sygnał), P0112 (sygnał zbyt niski/niskie napięcie, zwarcie do masy) oraz P0113 (sygnał zbyt wysoki/wysokie napięcie, zwarcie do plusa lub przerwa). Kierowca odczuwa wówczas takie objawy jak trudności z rozruchem na zimno, nierówną pracę silnika podczas rozgrzewania, wzrost spalania, kopcenie z wydechu, czasem przejście jednostki w tryb awaryjny. Sygnałem problemu mogą być również nierealistyczne odczyty temperatury na komputerze pokładowym – np. wartość -40°C lub 150°C zaraz po odpaleniu. Najczęstsze przyczyny błędów to: uszkodzenie czujnika (starzenie, zwarcie, upalenie rezystora), przerwanie przewodu, korozja na wtyczce, złe połączenie masy albo zaolejony filtr powietrza powodujący błędny pomiar. W przypadku pojawienia się błędu związanego z IAT należy skontrolować zarówno sam sensor, jak i okablowanie oraz w razie potrzeby wymienić czujnik na nowy. Niestety, lekceważenie tych błędów prowadzi do rozstrojenia pracy silnika i nieefektywnej pracy katalizatora.