Czujnik temperatury powietrza – jak wpływa na system start-stop

Czujnik temperatury powietrza stanowi jeden z niewidocznych, ale kluczowych detektorów w nowoczesnym samochodzie. Jego zadaniem jest stały pomiar temperatury powietrza zasysanego do silnika i przekazywanie tej wartości do sterownika silnika (ECU). O ile wiele osób kojarzy go głównie z kwestią optymalizacji spalania czy emisji spalin, to niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, jak bardzo wpływa na funkcjonowanie systemu start-stop. System start-stop, zaprojektowany w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO₂, automatycznie wyłącza i ponownie uruchamia silnik podczas krótkich postojów (np. na światłach). Podstawą jego działania są liczne sygnały z czujników, w tym z czujnika temperatury powietrza. ECU bierze pod uwagę m.in.: – temperaturę powietrza zewnętrznego, – temperaturę silnika, – stan akumulatora, – zapotrzebowanie na klimatyzację/ogrzewanie. Jeśli czujnik temperatury powietrza przekazuje informację o bardzo niskiej wartości (np. podczas srogiej zimy), sterownik może zablokować lub ograniczyć działanie systemu start-stop. Wynika to z troski o komfort jazdy i ochronę silnika – zbyt częste rozruchy w mrozie narażają jednostkę napędową na nadmierne zużycie i pogarszają płynność pracy. Z kolei w wysokich temperaturach system start-stop także reaguje elastycznie, aby zapewnić odpowiednie warunki dla układu klimatyzacji i nie dopuścić do zbyt szybkiego wychłodzenia lub nagrzewania kabiny pasażerskiej. W wadliwie działającym czujniku temperatury ECU może błędnie ocenić warunki zewnętrzne. W efekcie system start-stop bywa nadgorliwy (wyłącza silnik nawet w skrajnie niekorzystnych warunkach) lub zbyt zachowawczy (nie aktywuje się nawet podczas ciepłej pogody). Przykładowe symptomy uszkodzonego czujnika to: niespodziewane wyłączanie lub brak reakcji systemu start-stop, nierównomierna praca silnika na biegu jałowym, a także wzrost zużycia paliwa w cyklu miejskim. Czujnik temperatury powietrza pełni również rolę w regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej, dostosowania strategii działania układu recyrkulacji spalin (EGR) czy kontroli funkcji klimatyzacji. Podsumowując: usterki w obwodzie czujnika potrafią zaburzyć równowagę nowoczesnych systemów start-stop, dlatego jego sprawność powinna być regularnie monitorowana, szczególnie po zimie lub gwałtownych zmianach pogody. Profilaktyka i diagnostyka pozwalają na komfortową jazdę oraz pełne wykorzystanie ekologicznego potencjału samochodu.