Czujnik temperatury powietrza – wpływ na pracę EGR

Czujnik temperatury powietrza dolotowego (IAT) pełni niebagatelną rolę w sterowaniu systemem recyrkulacji spalin (EGR). Przekazuje informację o rzeczywistej temperaturze powietrza dostającego się do cylindrów – parametr ten znacząco wpływa na decyzje, jaką podejmuje komputer samochodu w kwestii ilości spalin wtórnych mieszanych z powietrzem dolotowym. Gdy temperatura powietrza jest wysoka, EGR ograniczany jest dla uniknięcia nadmiernego wzrostu temperatury w komorze spalania i ryzyka spalania stukowego. Przy niskich temperaturach ilość spalin recyrkulowanych może być większa – także po to, by silnik szybciej osiągnął optymalną temperaturę pracy. Uszkodzony czujnik IAT powoduje nieprawidłowe obliczanie proporcji mieszanki wtórnej i pierwotnej, co może skutkować falowaniem obrotów, wzrostem emisji NOx, a nawet przejściem silnika w tryb awaryjny. W przypadku błędnych wskazań z IAT kontrola EGR staje się niestabilna – objawia się wzrostem zużycia paliwa, spadkiem mocy, szarpaniem na niskich obrotach i częstszym zanieczyszczaniem układu dolotowego sadzą. Regularna kontrola stanu czujnika IAT oraz jego współpracy z EGR to podstawa ekologicznej i bezpiecznej eksploatacji pojazdu – zwłaszcza w samochodach użytkowanych w dużych różnicach temperatur i eksploatowanych na krótkich dystansach.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: