Czujnik temperatury spalin a działanie regeneracji DPF

Czujnik temperatury spalin to jeden z kluczowych sensorów w układach oczyszczania spalin, zwłaszcza w samochodach wyposażonych w filtr DPF (Diesel Particulate Filter). Jego głównym zadaniem jest pomiar temperatury gazów wydechowych przed i za filtrem cząstek stałych, co umożliwia sterownikowi silnika skuteczne zarządzanie procesem regeneracji DPF. Regeneracja polega na wypalaniu zgromadzonej w filtrze sadzy podczas chwil, gdy temperatura spalin przekracza 550–650°C – to czujnik temperatury dostarcza jednostce sterującej bieżących informacji, kiedy należy zainicjować proces wypalania oraz kontroluje jego przebieg. Jeśli czujnik przekazuje zbyt niskie wartości, komputer może nie rozpocząć regeneracji (nawet przy wysokim zapełnieniu filtra), co prowadzi do nadmiernej akumulacji sadzy, spadku mocy, trybu awaryjnego i konieczności wizyty w serwisie. Z kolei błędnie zawyżona temperatura sygnalizowana przez czujnik może prowadzić do zbyt częstych (niepotrzebnych) prób regeneracji, co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa i ryzyko rozcieńczania oleju silnikowego paliwem. Czujniki temperatury spalin są także bezpośrednio sprzężone z algorytmem bezpieczeństwa – gdy temperatura gwałtownie rośnie, mogą wywołać sygnał do przerwania regeneracji, a w skrajnych przypadkach informują sterownik o możliwości przegrzania i groźbie zapłonu filtra lub katalizatora. Typowe awarie czujników temperatury spalin to przerwanie wewnętrznego obwodu (sensor nie zgłasza się do sterownika), zacinanie się elementu pomiarowego (stałe wartości temp.), zwarcie do masy lub przerwa w wiązce, a także utlenianie wtyczek elektrycznych od gorąca lub wpływu czynników atmosferycznych. Objawami ich niesprawności są m.in.: nieprawidłowe działanie DPF, brak lub nadmiar regeneracji, pojawianie się błędów związanych z zbyt wysoką lub niską temp. spalin oraz spadek osiągów silnika w trybie awaryjnym. Regularna diagnostyka, kontrola działania sensora (najlepiej pod komputerem), sprawdzanie samego przewodu i złącza oraz – w razie konieczności – szybka wymiana, są podstawą dla bezproblemowego funkcjonowania DPF oraz całego układu wydechowego.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: