Układ sterujący silnika (ECU) na bieżąco analizuje sygnały z czujników i na ich podstawie dynamicznie „koryguje” czas wtrysku paliwa, zapłon i inne parametry, aby zapewnić optymalne warunki pracy. Korekty te, widoczne jako Short Term Fuel Trim (STFT) i Long Term Fuel Trim (LTFT) w diagnostyce OBD, odzwierciedlają jak bardzo komputer musi „dodawać” lub „odejmować” paliwa w stosunku do wartości wzorcowej (0%). Kluczowymi czujnikami mającymi wpływ na korekty są: MAF/MAP (ilość powietrza), sonda lambda (skład spalin), czujniki temperatury (płyn, powietrze, paliwo) i ciśnienia paliwa. Odczyt korekt przebiega poprzez podłączenie skanera OBD2 i odczytywanie parametrów live data w czasie rzeczywistym. Prawidłowo pracujący układ powinien utrzymywać STFT i LTFT w granicach ±10% – większe odchylenia świadczą o nieszczelności, zabrudzeniach czujników/filtrów, zużyciu wtryskiwaczy lub złych odczytach sensorów. Korekty STFT wskazują na bieżącą reakcję ECU na niewielkie wahania sygnałów z czujników (np. szybkie dostrojenie mieszanki po zmianie obciążeń), natomiast LTFT odzwierciedlają adaptację do długotrwałych trendów (np. starzenie się silnika, zmiana nawyków kierowcy). Odczytując korekty, użytkownik jest w stanie szybko wykryć nieprawidłowości i określić, który z czujników lub układów wymaga naprawy jeszcze zanim dojdzie do awarii, spadków mocy lub wzrostu zużycia paliwa.