Czujniki a problemy z pracą tempomatu

Tempomat to wygodne udogodnienie, pozwalające na utrzymanie stałej prędkości bez konieczności ciągłego wciskania pedału gazu. Jego poprawne działanie mocno zależy od precyzji odczytów wielu czujników – nie tylko tych bezpośrednio monitorujących prędkość pojazdu, ale również szereg sygnałów z układu hamulcowego, pedału sprzęgła, pedału gazu, czujnika położenia kierownicy, systemu ABS czy nawet radarów w wersji adaptacyjnej. Problemy z tempomatem najczęściej zaczynają się od niepozornych usterek czujników. Uszkodzenie lub zanieczyszczenie czujnika prędkości kół (ABS) skutkuje utratą sygnału bazowego – tempomat nie wie, z jaką prędkością porusza się pojazd i wyłącza się automatycznie, by nie generować zagrożenia na drodze. Analogicznie dzieje się w przypadku czujnika położenia pedału hamulca – nawet niewielka anomalia w pracy tego czujnika sprawia, że sterownik „sądzi”, iż kierowca inicjuje hamowanie, odłączając system tempomatu. Podobna sytuacja zachodzi w przypadku czujnika sprzęgła – system wykrywa choćby minimalne wciśnięcie pedału i wyłącza utrzymanie prędkości. Uszkodzenie czujnika położenia przepustnicy lub pedału gazu to kolejny potencjalny winowajca – sterownik nie może prawidłowo kontrolować pracą silnika lub nie wie, jak zareagować na zmiany obciążenia. Do częstych przyczyn można zaliczyć również błędy w układzie kierowniczym – sygnał z czujnika kąta skrętu kierownicy jest istotny zwłaszcza w tempomacie adaptacyjnym, pomagającym utrzymać samochód w pasie ruchu. Awaria któregokolwiek z tych czujników skutkuje wyłączeniem tempomatu, przejściem do trybu awaryjnego lub komunikatem o błędzie na desce rozdzielczej. Diagnostyka polega na odczycie błędów z komputera pokładowego, testach pracy poszczególnych czujników pod kątem zgodności sygnałów z realnymi działaniami kierowcy, a czasem na testowaniu systemu na podnośniku. Chcąc zapobiec problemom z tempomatem, należy regularnie serwisować układy pomiarowe, unikać montowania niskiej jakości zamienników i korzystać z oryginalnych części. Czujniki stanowią klucz do stabilnej i przewidywalnej pracy tempomatu – każda usterka elektroniczna skutkuje natychmiastową jego dezaktywacją, chroniąc kierowcę i pasażerów przed utratą kontroli nad pojazdem.