Czujniki odgrywają kluczową rolę w kontroli emisji spalin w nowoczesnych pojazdach. Współczesny silnik wyposażony jest w rozbudowaną sieć czujników, które na bieżąco monitorują kluczowe parametry technologiczne pracy jednostki napędowej i pozwalają precyzyjnie sterować procesem spalania. Najważniejsze z nich to: czujnik tlenu (sonda lambda), czujnik temperatury spalin, czujnik ciśnienia doładowania, czujnik masowego przepływu powietrza (MAF), czujnik położenia wału i wałka rozrządu oraz czujnik ciśnienia paliwa. Sonda lambda (przed katalizatorem i za nim) umożliwia sterownikowi silnika dokładną regulację składu mieszanki, tak aby uzyskać idealny stosunek stechiometryczny i zminimalizować emisję tlenków azotu oraz węglowodorów. Czujnik temperatury spalin dba o prawidłową pracę filtra DPF, inicjując proces jego regeneracji. Czujniki ciśnienia spalania pomagają w kontroli cyklu spalania i wykrywają ewentualne przedwczesne zapłony, przeciwdziałając emisji niepożądanych gazów. Uszkodzenie któregokolwiek z czujników skutkuje natychmiastowym przejściem silnika w tryb awaryjny, wzrostem zużycia paliwa, nierówną pracą silnika i znacznym pogorszeniem jakości spalin. Niesprawne sondy lambda lub czujniki przepływu powietrza prowadzą do powstawania bogatej bądź ubogiej mieszanki, co skutkuje zwiększoną emisją CO i HC oraz przyspieszonym zużyciem katalizatora. Zachowanie sprawności czujników jest kluczem do spełnienia norm emisji (Euro 4, 5, 6), wydłużenia żywotności katalizatorów, DPF i GPF oraz obniżenia kosztów eksploatacji. Regularna diagnostyka i wymiana zużytych czujników pozwalają nie tylko dbać o środowisko, lecz także zapobiegać kosztownym awariom związanym z układem wydechowym i filtrami cząstek stałych.