Współczesne silniki benzynowe i wysokoprężne działają w oparciu o rozbudowane systemy pomiarowe, które umożliwiają sterownikowi silnika dynamiczne dostosowywanie pracy jednostki do warunków zewnętrznych i stanu technicznego pojazdu. Szczególnie istotną rolę odgrywają tutaj czujniki wpływające na korekty długoterminowe (LTFT – Long Term Fuel Trim). Są to adaptacyjne zmiany w dawkowaniu paliwa, wynikające z obserwacji parametrów pracy silnika podczas różnych warunków eksploatacji. Najważniejsze czujniki mające wpływ na korekty długoterminowe to sonda lambda (przed i za katalizatorem), czujnik temperatury powietrza, ciśnienia powietrza dolotowego i ciśnienia paliwa, a także czujnik przepływu powietrza (MAF) oraz – w dieslach – czujnik ciśnienia doładowania. Aktualne dane z tych sensorów pozwalają sterownikowi precyzyjnie dostosować ilość wtryskiwanego paliwa oraz moment zapłonu, w celu zapewnienia optymalnej emisji spalin, oszczędności i mocy. Korekty długoterminowe zmieniane są stopniowo, na podstawie analizy wielu cykli pracy silnika. Niewłaściwe odczyty, uszkodzenie czujnika lub jego zanieczyszczenie powodują, że korekty mogą się utrwalać, prowadząc do nadmiernego zużycia paliwa, spadku mocy lub nawet szybszego zużycia katalizatora. Przykładowo, rozkalibrowana sonda lambda skutkuje wzbogacaniem mieszanki (ujemna korekta długoterminowa) lub zubożeniem (dodatnia), co grozi przegrzaniem silnika lub wzrostem emisji tlenków azotu. Nieszczelności w układzie dolotowym wykrywane przez czujniki ciśnienia powodują, że sterownik długoterminowo zubaża mieszankę, próbując kompensować dodatkowy tlen. Prawidłowa praca czujników gwarantuje, że silnik będzie „uczył się” właściwych ustawień, a korekty długoterminowe utrzymają się w bezpiecznym zakresie. Sygnałem ostrzegawczym są wartości LTFT przekraczające +/- 10-15% – oznacza to konieczność sprawdzenia wszystkich czujników i układów zasilających. Współczesna diagnostyka komputerowa pozwala na odczyt i analizę korekt długoterminowych, co ułatwia znalezienie przyczyn problemów z emisją, spalaniem i mocą auta. Czujniki są więc nie tylko podzespołami pomiarowymi, ale też aktywnie wpływają na długotrwałą ekonomię i niezawodność pojazdu, pod warunkiem, że są sprawne i poprawnie skalibrowane.