Czujniki temperatury – gdzie ich szukać w aucie

Czujniki temperatury to szeroka grupa podzespołów występujących praktycznie we wszystkich współczesnych pojazdach – nie tylko w silniku, ale również w układzie klimatyzacji, ogrzewania, automatyce skrzyni biegów czy nawet w systemach bezpieczeństwa. Najbardziej znanym i rozbudowanym systemem jest układ pomiaru temperatury silnika, który wykorzystuje zwykle kilka czujników – główny czujnik temperatury cieczy chłodzącej (umieszczony w pobliżu termostatu, najczęściej przy głowicy silnika), czujnik temperatury powietrza dolotowego (wkręcony w kolektor dolotowy bądź obudowę przepływomierza), rzadziej czujnik temperatury oleju (zamontowany zwykle w misce olejowej lub jej pobliżu), a także czujniki temperatury spalin (umieszczone przed i za katalizatorem bądź filtrem DPF). W samochodach z klimatyzacją znajdziemy czujnik temperatury zewnętrznej (zazwyczaj w dolnej części zderzaka przedniego lub lusterku bocznym), czujniki w podsufitce mierzące temperaturę kabiny oraz sensory na panelu sterowania nawiewem. Nowoczesne skrzynie automatyczne oraz układy napędowe 4×4 również często otrzymują własne czujniki temperatury płynu przekładniowego czy sprzęgła. W praktyce, aby zlokalizować każdy z tych czujników, warto zajrzeć do dokumentacji technicznej konkretnego modelu lub skorzystać z katalogów części zamiennych, które oferują zdjęcia położenia poszczególnych elementów. W starszych silnikach czujniki najczęściej montuje się bezpośrednio w głowicy lub korpusie obudowy termostatu, natomiast w nowych stosuje się czujniki dwu- lub trzyprzewodowe montowane w specjalnych adapterach z szybkozłączami. Czujniki temperatury są newralgicznymi punktami i ich awaria potrafi skutkować drastycznymi objawami, jak np. tryb awaryjny, problem z „zimnym startem”, zapalenie kontrolki silnika czy błędne wskazania na liczniku. Warto je lokalizować i czyścić podczas co większych przeglądów. Samodzielna wymiana czujnika temperatury we współczesnych modelach często wymaga spuszczenia płynu chłodniczego lub demontażu elementów osłonowych. W przypadku niektórych samochodów producent stosuje osobne sensory do wskaźnika na desce rozdzielczej i inne do sterownika silnika, dlatego ważna jest identyfikacja konkretnego modelu czujnika. Znając kluczowe lokalizacje i rodzaje czujników temperatury, łatwiej uniknąć przypadkowych usterek, błędów diagnostycznych i kosztownych wymian.