Nowoczesne samochody terenowe i SUV-y wykorzystują systemy adaptacyjne, personalizujące działanie napędu 4×4 do stylu jazdy, warunków terenowych i przyzwyczajeń kierowcy. Adaptacja może dotyczyć zarówno kalibracji sprzęgieł (np. Haldex, XDrive, 4Motion), jak i oprogramowania rozdziału momentu – nowoczesne ECU analizują na bieżąco prędkość, temperaturę, poślizg, przeciążenia oraz dane z czujników i komputerów sterujących ESP, ABS czy silnikiem. Dzięki temu system „uczy się” najczęstszych zachowań kierowcy: rozpoznaje, czy za każdym razem rusza dynamicznie, gwałtownie przyspiesza, skręca pod obciążeniem, często korzysta z trybu terenowego lub holuje przyczepę. Efektem poprawnej adaptacji jest płynniejszy rozdział momentu, szybsze reagowanie napędu na zmiany warunków i optymalizacja komfortu jazdy. W autach z możliwością przeprowadzenia adaptacji serwisowej (np. po wymianie sprzęgła, aktualizacji sterownika lub naprawie układu) warto ją wykonać – zazwyczaj znacząco poprawia charakterystykę działania napędu, zmniejsza zużycie podzespołów i pozwala na maksymalne wykorzystanie możliwości auta w zmiennych warunkach. Adaptacji nie wolno zaniedbywać po większych naprawach czy wymianie oleju w układzie 4×4.