System AdBlue, choć opiera się na tych samych zasadach chemicznych w samochodach osobowych i ciężarowych, różni się pod względem konstrukcji, wydajności i eksploatacji. W ciężarówkach układ SCR jest znacznie większy i bardziej rozbudowany – zbiorniki AdBlue mają pojemność od kilkudziesięciu do nawet kilkuset litrów, a zużycie płynu jest kilkukrotnie wyższe niż w osobówkach. Wynika to z większej mocy silnika, wyższych obciążeń i dłuższych tras pokonywanych przez pojazdy ciężarowe. W praktyce ciężarówki zużywają od 3 do 5 litrów AdBlue na 1000 km, podczas gdy auta osobowe – zwykle 1–2 litry na 1000 km. Systemy SCR w pojazdach ciężarowych są także wyposażone w bardziej zaawansowane systemy podgrzewania zbiornika i przewodów, by zapewnić niezawodność pracy nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych. Elektronika sterująca jest przystosowana do pracy w trybie ciągłym, a czujniki i pompy mają wyższą trwałość. Różnice dotyczą również procedur serwisowych – w ciężarówkach wymiana lub naprawa elementów SCR jest bardziej skomplikowana i kosztowna, a kontrola poziomu AdBlue oraz diagnostyka są bardziej zaawansowane. W obu typach pojazdów system AdBlue działa na tej samej zasadzie: wtrysk roztworu mocznika do spalin, reakcja chemiczna w katalizatorze i redukcja NOx. Jednak skala działania, zużycie płynu i wymagania eksploatacyjne są znacznie większe w pojazdach ciężarowych. Warto pamiętać, że zarówno w osobówkach, jak i ciężarówkach, stosowanie wysokiej jakości AdBlue i regularna obsługa systemu są kluczowe dla niezawodności i spełnienia norm emisji.