AdBlue, jako wodny roztwór mocznika, jest stosowany wyłącznie w układzie wydechowym pojazdów z systemem SCR i nie bierze bezpośredniego udziału w procesie spalania paliwa w silniku. Jego zadaniem jest redukcja tlenków azotu (NOx) w spalinach poprzez reakcję chemiczną zachodzącą w katalizatorze. W teorii, prawidłowo działający system AdBlue nie powinien mieć wpływu na pracę silnika – zarówno pod względem płynności, jak i mocy jednostki napędowej. Jednak w praktyce, awarie układu AdBlue mogą pośrednio prowadzić do nierównej pracy silnika. Najczęściej dzieje się tak w przypadku poważnych usterek systemu SCR, takich jak uszkodzenie czujnika NOx, wtryskiwacza AdBlue, pompy lub sterownika. W takich sytuacjach komputer pokładowy może przełączyć silnik w tryb awaryjny, ograniczyć moc, zmienić strategię wtrysku paliwa lub wprowadzić korekty w pracy EGR (recyrkulacji spalin). Objawia się to szarpaniem, spadkiem mocy, niestabilnymi obrotami lub trudnościami z rozruchem. Dodatkowo, jeśli do układu trafi zanieczyszczone lub niewłaściwe AdBlue, może dojść do zatykania wtryskiwacza, powstawania osadów w katalizatorze i zaburzenia przepływu spalin, co również odbija się na pracy silnika. W skrajnych przypadkach, przy całkowitej awarii SCR, komputer może ograniczyć ilość paliwa lub powietrza dostarczanego do silnika, co prowadzi do nierównej pracy i zwiększonego zużycia paliwa. Podsumowując: AdBlue samo w sobie nie powoduje nierównej pracy silnika, ale awarie systemu SCR lub stosowanie płynu złej jakości mogą pośrednio prowadzić do takich objawów.