AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika stosowany w systemach SCR (Selective Catalytic Reduction), jest jednym z kluczowych płynów eksploatacyjnych w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. W przeciwieństwie do oleju silnikowego czy płynu chłodniczego, AdBlue nie podlega regularnej wymianie w sensie okresowego spuszczania i zastępowania nowym płynem. Jego zużycie jest procesem ciągłym – płyn jest systematycznie dozowany do układu wydechowego w trakcie jazdy, a kierowca musi jedynie uzupełniać jego poziom w zbiorniku. AdBlue nie ulega degradacji w takim tempie jak inne płyny eksploatacyjne, o ile jest przechowywany i używany zgodnie z zaleceniami producenta. W normalnych warunkach zachowuje swoje właściwości przez 12–18 miesięcy od daty produkcji, pod warunkiem przechowywania w temperaturze od -11°C do +30°C, w szczelnie zamkniętym zbiorniku i bez dostępu światła słonecznego. Wymiana całego płynu AdBlue w zbiorniku jest wskazana tylko w przypadku długotrwałego postoju samochodu (np. powyżej roku), podejrzenia zanieczyszczenia, rozwarstwienia lub użycia płynu o nieznanym pochodzeniu. Objawy konieczności wymiany to komunikaty o błędach systemu SCR, nieprawidłowa praca układu, wzrost zużycia AdBlue lub charakterystyczny zapach amoniaku. W praktyce jednak, w większości przypadków wystarczy regularnie dolewać AdBlue do zbiornika, dbając o jakość płynu i czystość wlewu. W razie wątpliwości co do jakości AdBlue lub po dłuższym postoju auta, warto opróżnić zbiornik i napełnić go świeżym płynem, aby uniknąć kosztownych napraw systemu SCR.