Alternator, choć jest urządzeniem zaprojektowanym do ładowania akumulatora i zasilania układu elektrycznego pojazdu, w pewnych sytuacjach może przyczynić się do uszkodzenia baterii. Najczęstszą przyczyną jest awaria regulatora napięcia, która prowadzi do dostarczania zbyt wysokiego napięcia (powyżej 14,4 V). Skutkiem jest przeładowanie akumulatora, nadmierne gazowanie elektrolitu, przegrzewanie się ogniw, a w skrajnych przypadkach nawet wybuch lub trwałe uszkodzenie baterii. Z drugiej strony, jeśli alternator generuje zbyt niskie napięcie (poniżej 13,8 V), akumulator nie jest prawidłowo doładowywany, co prowadzi do jego stopniowego rozładowania, zasiarczenia płyt i utraty pojemności. Długotrwała jazda z uszkodzonym alternatorem lub regulatorem napięcia skraca żywotność akumulatora i może wymagać jego przedwczesnej wymiany. Dodatkowo, uszkodzony akumulator może przeciążać alternator, prowadząc do jego szybszego zużycia. Regularna kontrola napięcia ładowania i stanu obu podzespołów jest kluczowa dla bezawaryjnej pracy układu elektrycznego samochodu.