Tak, wiele współczesnych aut wyposażonych w zaawansowane systemy komfortu może automatycznie zablokować klapę bagażnika w określonych sytuacjach dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników i ochrony przed uszkodzeniem auta. Zabezpieczenia są programowane przez producenta i aktywują się w kilku przypadkach: podczas jazdy (przy określonej prędkości), gdy czujniki wykryją przeszkodę w strefie otwierania, obecność zamkniętych szyb w pobliżu zamka, a także podczas próby otwarcia na wzniesieniu lub pod obciążeniem. Klapa może być również zablokowana, jeśli system wykryje awarię zamka, przeciążenia siłownika czy podejrzenie próby włamania (np. wielokrotne wciskanie przycisku bez odpowiedniej autoryzacji). Niektóre auta automatycznie blokują otwieranie bagażnika przy wykryciu obecności dzieci na tylnych siedzeniach czy podczas aktywnej pracy silnika w określonych trybach (np. blokada przy rozgrzewaniu auta zdalnym). Dla bezpieczeństwa pasażerów i samego mechanizmu, klapa pozostanie zamknięta lub nie otworzy się do końca także w razie awarii czujników położenia lub przerwy w zasilaniu siłownika. W instrukcjach obsługi pojazdów przewidziana jest zwykle procedura awaryjna – ręczne otwieranie od środka lub przez specjalny mechaniczny zamek. Jeśli system wielokrotnie blokuje klapę, warto udać się do autoryzowanego serwisu w celu sprawdzenia poprawności działania sensorów i czy nie doszło do zakłóceń pracy układu bezpieczeństwa. Blokada jest wykonana dla ochrony osób trzecich, bagażu lub pojazdu i powinna być traktowana jako sygnał do diagnostyki, a nie niedogodność.