Czy automatyczne hamowanie działa tylko z pasami zapiętymi

Automatyczne hamowanie awaryjne (AEB, Automatic Emergency Braking) to system mający za zadanie minimalizować skutki kolizji poprzez samoczynne rozpoczęcie hamowania pojazdu w momencie wykrycia ryzyka zderzenia. W większości nowoczesnych samochodów funkcjonalność AEB nie jest bezpośrednio uzależniona od faktu zapięcia pasów bezpieczeństwa – system będzie aktywny zarówno przy zapiętych, jak i niezapiętych pasach. Jednak producenci pojazdów coraz częściej stosują rozbudowane logiki powiązane z bezpieczeństwem aktywnym, gdzie np. siła lub opóźnienie w pełnym uruchomieniu AEB może być uzależnione od czy kierowca lub pasażerowie mają zapięte pasy. W praktyce, po wykryciu groźby kolizji w sytuacji, gdy wykryto niezapięty pas, system ogranicza siłę hamowania lub szybciej przechodzi do samego ostrzegania dźwiękowego i wizualnego – pełne, najskuteczniejsze hamowanie często jest zarezerwowane dla sytuacji, gdy wszyscy pasażerowie są zabezpieczeni. Wynika to z konieczności minimalizowania ryzyka dodatkowych obrażeń osoby niezapiętej podczas gwałtownych przeciążeń, a także z przepisów bezpieczeństwa pasywnego (brak zapiętego pasa = inna charakterystyka aktywacji poduszek czy napinaczy). W praktyce należy przyjąć: AEB zawsze działa, ale pełna efektywność jest gwarantowana przy zapięciu pasów wszystkich pasażerów.