Czy awaria wspomagania kierownicy wyłącza asystentów

Nowoczesne systemy wspomagania kierownicy (EPS, Electric Power Steering) są nieodłącznym elementem współpracy z zaawansowanymi asystentami jazdy, takimi jak Lane Assist, Active Steering Assist czy Emergency Steering Assist. Awaria EPS skutkuje natychmiastowym ograniczeniem lub całkowitym wyłączeniem funkcji półautonomicznych: systemy utrzymania pasa ruchu, unikania kolizji czy asystent parkowania wymagają sprawnej, elektronicznie sterowanej przekładni kierowniczej, która pozwala komputerowi wykonywać precyzyjne korekty toru jazdy. Jeśli pojawi się błąd wspomagania (kontrolka kierownicy, cięższe obracanie koła, komunikat o ograniczeniu wsparcia), na desce rozdzielczej często dodatkowo pojawia się ostrzeżenie o dezaktywowaniu asystentów. Samochód przechodzi w tryb manualnego sterowania, utrzymanie pasa, automatyczne omijanie przeszkód czy aktywne parkowanie są wyłączone. Po wykryciu awarii komputer pokładowy blokuje możliwość podejmowania interwencji przez systemy bezpieczeństwa, uznając, że kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem. Z tego powodu po każdej sygnalizowanej awarii układu EPS konieczna jest diagnostyka i naprawa, aby przywrócić funkcjonalność asystentów.