Bagnet do pomiaru poziomu oleju to jeden z najprostszych, a jednocześnie kluczowych elementów codziennej obsługi samochodu. Jego prawidłowa długość i oznaczenia są niezbędne do dokładnego określenia ilości oleju w silniku. Zdarza się jednak, że bagnet jest zbyt długi lub zbyt krótki dla danego silnika – najczęściej po wymianie silnika, remontach, nieprawidłowym doborze części zamiennych lub po zakupie używanego pojazdu. Zbyt długi bagnet będzie wskazywał zaniżony poziom oleju, ponieważ jego końcówka zanurza się głębiej w misce olejowej, a olej szybciej osiąga oznaczenie „max”. To może prowadzić do przepełnienia układu smarowania, jeśli kierowca będzie dolewał olej do poziomu „max” na bagnecie, nieświadomy, że w rzeczywistości w silniku jest go za dużo. Nadmiar oleju może powodować spienianie, wycieki, uszkodzenie uszczelniaczy i katalizatora. Zbyt krótki bagnet natomiast będzie wskazywał zawyżony poziom oleju – końcówka nie sięga do właściwego poziomu cieczy, przez co nawet przy prawidłowej ilości oleju wskazanie może być poniżej minimum. To z kolei grozi niedostatecznym smarowaniem i ryzykiem zatarcia silnika. Często zdarza się, że bagnety są zamienne między różnymi wersjami silników, ale mają inne długości lub oznaczenia. Dlatego przy każdej wymianie bagnetu należy upewnić się, że jego długość i oznaczenia odpowiadają fabrycznym parametrom danego silnika. Najlepiej porównać nowy bagnet ze starym lub sprawdzić w dokumentacji technicznej pojazdu. Jeśli pojawią się wątpliwości co do wskazań poziomu oleju, warto dokonać pomiaru ilości oleju podczas wymiany i porównać z pojemnością układu podaną przez producenta. Prawidłowy bagnet to gwarancja bezpiecznej eksploatacji silnika i uniknięcia kosztownych napraw.