Czy bagnet może się skrzywić i fałszować pomiar?

Bagnet olejowy to prosty, ale bardzo ważny element układu smarowania, służący do kontroli poziomu oleju w silniku. W praktyce bagnet może się skrzywić na skutek nieprawidłowego wkładania, zbyt mocnego dociśnięcia lub uderzenia o dno miski olejowej. Skrzywiony bagnet nie układa się już idealnie w prowadnicy, przez co końcówka może znajdować się wyżej lub niżej niż w pozycji fabrycznej. Skutkuje to fałszywym odczytem poziomu oleju – można odczytać zbyt niski lub zbyt wysoki poziom, co prowadzi do niepotrzebnego dolewania lub ryzyka niedoboru oleju. Dodatkowo, skrzywiony bagnet może zbierać olej z innej części miski, gdzie poziom różni się od miejsca pomiarowego przewidzianego przez producenta. W skrajnych przypadkach bagnet może nawet nie sięgać do oleju lub opierać się o ściankę miski, uniemożliwiając prawidłowy pomiar. Jeśli zauważysz, że bagnet jest wygięty, należy go delikatnie wyprostować lub wymienić na nowy, zgodny z modelem silnika. Pomiar poziomu oleju zawsze powinien być wykonywany na równej powierzchni, na zimnym silniku i po odczekaniu kilku minut od zatrzymania. Regularna kontrola i dbanie o stan bagnetu to podstawa prawidłowej eksploatacji silnika.