Czujnik martwego pola (BSD – Blind Spot Detection) to element systemu wspomagania kierowcy, który monitoruje obszar niewidoczny w lusterkach bocznych i ostrzega o obecności pojazdów w pobliżu. Kontrola trakcji (TCS – Traction Control System) to natomiast system bezpieczeństwa czynnego, który zapobiega poślizgowi kół napędowych podczas przyspieszania. Oba te systemy należą do grupy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), lecz działają niezależnie i odpowiadają za różne aspekty bezpieczeństwa jazdy. Błąd czujnika martwego pola nie wpływa bezpośrednio na pracę kontroli trakcji. Uszkodzenie lub nieprawidłowa kalibracja systemu BSD może skutkować brakiem ostrzeżeń o pojazdach w martwym polu lub fałszywymi alarmami, ale nie dezaktywuje ani nie ogranicza działania TCS. Kontrola trakcji korzysta głównie z informacji z czujników prędkości obrotowej kół, czujnika przyspieszenia poprzecznego oraz czujnika kąta skrętu kierownicy, a nie z czujników martwego pola. Współczesne samochody wyposażone są jednak w zintegrowane systemy bezpieczeństwa, które mogą wymieniać między sobą dane – na przykład BSD może współpracować z asystentem zmiany pasa ruchu, a TCS z ESP, ABS czy aktywnym tempomatem. Jednak nawet w przypadku wykrycia błędu czujnika martwego pola, kontrola trakcji pozostaje aktywna i gotowa do interwencji w sytuacji utraty przyczepności. Wyjątkiem mogą być bardzo zaawansowane systemy autonomicznej jazdy, gdzie awaria jednego z elementów ADAS może ograniczyć dostępność niektórych funkcji, ale standardowa kontrola trakcji działa niezależnie od BSD. Jeśli na desce rozdzielczej pojawia się błąd czujnika martwego pola, zaleca się wizytę w serwisie w celu diagnostyki i kalibracji systemu, jednak nie wpływa to na bezpieczeństwo jazdy pod względem przyczepności kół napędowych.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy błąd czujnika martwego pola wpływa na kontrolę trakcji?