Czy błąd ESP może powodować gaśnięcie silnika?

Błąd ESP (Electronic Stability Program) sam w sobie nie powinien powodować gaśnięcia silnika – system ten odpowiada za stabilizację toru jazdy, a nie za pracę jednostki napędowej. Jednak w praktyce, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach, wystąpienie błędu ESP często wiąże się z problemami w innych układach elektronicznych pojazdu. Najczęściej przyczyną gaśnięcia silnika w połączeniu z błędem ESP są usterki czujników położenia wału korbowego, czujnika wałka rozrządu, przepływomierza lub instalacji elektrycznej. Uszkodzenia te mogą powodować zakłócenia w komunikacji między sterownikami, co skutkuje zarówno błędami systemów bezpieczeństwa, jak i problemami z pracą silnika. Czasami winne są zimne luty, uszkodzone wiązki przewodów lub nieprawidłowo zamontowane łożysko koła z pierścieniem ABS/ESP. W przypadku pojawienia się jednocześnie kontrolki ESP i gaśnięcia silnika, należy jak najszybciej wykonać diagnostykę komputerową całego pojazdu, zwracając szczególną uwagę na czujniki silnika i układ ABS/ESP. Tylko kompleksowa naprawa pozwoli przywrócić prawidłowe działanie wszystkich systemów i zapewnić bezpieczeństwo jazdy.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: