Współczesne systemy ESP (Electronic Stability Program) coraz częściej współpracują z kamerami i innymi czujnikami w ramach zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Kamera, monitorująca np. oznaczenia pasa ruchu, znaki drogowe czy obecność przeszkód, dostarcza dodatkowych danych do modułu ESP, który na ich podstawie podejmuje decyzje o interwencji w układzie hamulcowym i napędowym. Błędne odczyty kamery – spowodowane zabrudzeniem obiektywu, złymi warunkami oświetleniowymi, uszkodzeniem czujnika lub nieprawidłową kalibracją – mogą prowadzić do nieprawidłowej interpretacji sytuacji na drodze przez system ESP. W efekcie system może zbyt późno lub zbyt wcześnie zareagować na zagrożenie, błędnie ocenić tor jazdy lub nie wykryć rzeczywistego niebezpieczeństwa, co obniża skuteczność stabilizacji pojazdu. W skrajnych przypadkach może dojść do dezaktywacji funkcji asystujących lub wygenerowania fałszywego alarmu, który zdezintegruje pracę ESP z innymi systemami bezpieczeństwa. Regularna kalibracja i czyszczenie kamer oraz diagnostyka systemów wspomagających są kluczowe dla zachowania pełnej skuteczności ESP i bezpieczeństwa jazdy. Kierowca powinien zwracać uwagę na komunikaty o błędach systemów asystujących i niezwłocznie usuwać wszelkie usterki, aby uniknąć nieprzewidzianych reakcji pojazdu na drodze.