Błędne podłączenie akumulatora w samochodzie, czyli zamiana biegunów (odwrócenie polaryzacji), może mieć bardzo poważne konsekwencje dla wszystkich systemów elektronicznych, w tym systemów bezpieczeństwa takich jak ABS, ESP, SRS (poduszki powietrzne), systemy wspomagania kierowcy czy centralne sterowniki. W nowoczesnych pojazdach cała elektronika jest bardzo wrażliwa na nieprawidłowe napięcia i przepięcia. Odwrócenie polaryzacji prowadzi do natychmiastowego przepływu prądu w nieprzewidzianym kierunku, co może skutkować uszkodzeniem sterowników, przepaleniem bezpieczników, a nawet trwałym zniszczeniem modułów sterujących. Szczególnie narażone są układy SRS, które wymagają precyzyjnych sygnałów elektrycznych do prawidłowego działania – uszkodzenie sterownika może sprawić, że poduszki powietrzne nie zadziałają w razie wypadku lub uruchomią się nieoczekiwanie. Podobnie systemy ABS i ESP mogą po błędnym podłączeniu akumulatora zgłaszać liczne błędy, przestać działać lub przejść w tryb awaryjny. Dodatkowo, odwrócenie polaryzacji może prowadzić do uszkodzenia deski rozdzielczej, skrzynki bezpieczników czy nawet zablokowania pojazdu. W najlepszym przypadku konsekwencją będzie konieczność wymiany kilku bezpieczników, w najgorszym – kosztowna naprawa sterowników lub wymiana całych modułów bezpieczeństwa. Nawet krótkotrwałe podłączenie akumulatora w odwrotny sposób może wywołać nieodwracalne szkody. Dlatego zawsze należy zachować szczególną ostrożność przy wymianie akumulatora, a w razie popełnienia błędu niezwłocznie skonsultować się z serwisem, zanim spróbujemy uruchomić pojazd.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy błędne podłączenie akumulatora uszkadza systemy bezpieczeństwa?