Czujnik deszczu jest jednym z tych elementów, które kierowcy kojarzą głównie z funkcją automatycznych wycieraczek. Jego zadaniem jest wykrywanie opadów na przedniej szybie i odpowiednie dostosowanie prędkości pracy wycieraczek do warunków pogodowych. Jednak w niektórych samochodach czujnik ten bywa zintegrowany z czujnikiem światła, a całość współdziała z układem klimatyzacji, tworząc coś w rodzaju wspólnego modułu komfortu odpowiadającego za regulację warunków we wnętrzu pojazdu. Z tego względu nieprawidłowa praca czujnika deszczu może w pewnych przypadkach wpłynąć również na funkcjonowanie układu wentylacji lub klimatyzacji.
Współczesne samochody korzystają z coraz bardziej złożonych układów zarządzania klimatem, które w zależności od wyposażenia mogą same dostosowywać nawiewy, temperaturę i siłę dmuchawy na podstawie danych z różnych czujników. Jeśli czujnik deszczu działa w parze z czujnikiem światła, sterownik klimatyzacji może w nocy lub w warunkach zmniejszonej widoczności uruchamiać nawiew na szybę czołową, by zapobiec jej zaparowaniu. Gdy czujnik przekazuje błędne dane i „sądzi”, że wciąż panuje zmrok lub że jest silny opad deszczu, układ klimatyzacji może niepotrzebnie aktywować nawiew na szybę, zmniejszając jednocześnie komfort podróży.
W niektórych przypadkach błędne odczyty z czujnika deszczu mogą prowadzić do nieoczekiwanego włączania klimatyzacji – zwłaszcza w autach, w których funkcja automatycznego odparowywania szyby jest połączona z sygnałem z czujnika wilgoci, światła i deszczu. System może próbować przeciwdziałać zaparowaniu szyb, aktywując sprężarkę klimatyzacji nawet wtedy, gdy temperatura i wilgotność powietrza tego nie wymagają. Efektem może być zbędne zużycie energii, obniżenie temperatury wnętrza i wyczuwalne różnice w komforcie cieplnym.
Problemy z czujnikiem deszczu często pojawiają się po wymianie szyby czołowej, gdy nowa szyba nie ma prawidłowo przygotowanej strefy do montażu czujnika lub jeśli został on przyklejony w sposób niedokładny, z pęcherzami powietrza lub zabrudzeniami między sensorem a szkłem. Błędne odczyty mogą również wynikać z uszkodzeń samego czujnika, wilgoci, korozji styków lub zakłóceń w komunikacji magistrali danych, jeśli czujnik deszczu jest podłączony do systemu CAN lub LIN.
W praktyce kierowca może zauważyć, że klimatyzacja działa w sposób niespójny – raz włącza się przy zupełnie suchych warunkach, innym razem nie reaguje nawet przy zaparowanej szybie. Może też pojawić się komunikat błędu klimatyzacji lub problem z działaniem trybu automatycznego, który przestaje prawidłowo regulować parametry wnętrza pojazdu. W samochodach z rozbudowanym systemem diagnostycznym błąd czujnika deszczu może być zapisany jako problem z komunikacją, nieprawidłowy sygnał lub brak odpowiedzi.
Sprawdzenie czujnika deszczu wymaga użycia interfejsu diagnostycznego z możliwością podglądu parametrów bieżących. Można wówczas obserwować, czy czujnik reaguje na zraszanie szyby i jak zmieniają się wartości w funkcji czasu. W razie podejrzenia usterki warto również dokładnie obejrzeć miejsce montażu czujnika, ocenić czystość szyb i ewentualnie sprawdzić, czy nie ma problemów z okablowaniem lub zasilaniem.
Podsumowując – choć czujnik deszczu nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za działanie klimatyzacji, to w zintegrowanych systemach komfortu może mieć wpływ na jej funkcjonowanie. Błędne odczyty mogą prowadzić do niepotrzebnej aktywacji nawiewu, uruchamiania sprężarki klimatyzacji lub niespójnego działania trybu automatycznego. Z tego względu warto traktować usterki tego czujnika poważnie i usuwać je nie tylko ze względu na pracę wycieraczek, ale również z uwagi na ogólny komfort i poprawne działanie innych systemów.