Czy błędny zapłon może uszkodzić katalizator?

Błędny zapłon, czyli sytuacja, w której mieszanka paliwowo-powietrzna nie zostaje spalona w cylindrze z powodu braku lub słabej iskry, ma bardzo poważne konsekwencje dla katalizatora. Niespalone paliwo trafia bezpośrednio do układu wydechowego, gdzie w kontakcie z rozgrzanym katalizatorem ulega dopaleniu. Proces ten powoduje gwałtowny wzrost temperatury w katalizatorze, prowadząc do jego przegrzewania, topienia wkładu ceramicznego i szybkiego zużycia. Objawami uszkodzenia katalizatora są spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa, intensywne dymienie z wydechu oraz pojawianie się błędów w systemie diagnostycznym pojazdu. Długotrwała jazda z błędnym zapłonem prowadzi do całkowitego zniszczenia katalizatora, co wiąże się z bardzo wysokimi kosztami naprawy. W skrajnych przypadkach może dojść do zapchania układu wydechowego, trudności z rozruchem, a nawet uszkodzenia silnika wskutek wzrostu ciśnienia zwrotnego. Regularna kontrola i naprawa układu zapłonowego, szybka wymiana świec, przewodów i cewek oraz reagowanie na pierwsze objawy wypadania zapłonu to najlepszy sposób na ochronę katalizatora i całego układu wydechowego przed przedwczesnym zużyciem.