Współczesne samochody coraz częściej wyposażone są w elektronicznie sterowane sprzęgła, mechatroniczne skrzynie biegów lub systemy start-stop, które ściśle współpracują z oprogramowaniem sterownika silnika i skrzyni. Błędy w oprogramowaniu mogą prowadzić do szeregu nietypowych objawów związanych z działaniem sprzęgła. Najczęstsze skutki to opóźniona lub nieprawidłowa reakcja sprzęgła na polecenia kierowcy, szarpanie przy ruszaniu, zbyt długie utrzymywanie biegu lub odwrotnie – zbyt szybkie rozłączanie napędu. W autach z systemami i-Shift, DSG, e-Clutch czy zautomatyzowanymi przekładniami, błędy oprogramowania mogą powodować tryb awaryjny skrzyni, komunikaty o poślizgu sprzęgła, a nawet całkowity brak możliwości ruszenia z miejsca. Typowe są także błędy czujników położenia sprzęgła, które prowadzą do niestabilnej pracy systemu start-stop, problemów z adaptacją sprzęgła po wymianie czy nieprawidłowej pracy siłownika wysprzęglika. W wielu przypadkach rozwiązaniem jest aktualizacja oprogramowania sterownika, przeprowadzenie procedury kalibracji lub adaptacji sprzęgła. Ignorowanie błędów może prowadzić do przyspieszonego zużycia sprzęgła, awarii mechatroniki i bardzo kosztownych napraw. Dlatego każda nietypowa reakcja sprzęgła w nowoczesnym aucie powinna być skonsultowana z serwisem, a diagnostyka komputerowa jest niezbędna do prawidłowej oceny problemu.