Czy błędy wałków mogą występować mimo dobrego rozrządu?

Błędy wałków rozrządu to jedne z częściej pojawiających się problemów w nowoczesnych silnikach wyposażonych w elektroniczny system sterowania pracą rozrządu. Wielu kierowców i mechaników zastanawia się, czy możliwe jest wystąpienie błędów dotyczących wałków rozrządu nawet wtedy, gdy cały układ rozrządu – pasek, łańcuch, rolki, napinacze – są w idealnym stanie, a synchronizacja została ustawiona zgodnie z zaleceniami producenta.

Odpowiedź brzmi: tak, jest to możliwe. Współczesne silniki są wyposażone w szereg czujników monitorujących położenie wałków rozrządu i wału korbowego. Najważniejsze z nich to czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) oraz czujnik położenia wału korbowego (CKP). Sterownik silnika (ECU) na bieżąco analizuje sygnały z tych czujników i porównuje je ze sobą. Jeśli wykryje rozbieżność, generuje kod błędu, który może sugerować problem z synchronizacją rozrządu, nawet jeśli mechanicznie wszystko jest w porządku.

Przyczyną takich błędów mogą być uszkodzone lub zanieczyszczone czujniki, przerwy w wiązce elektrycznej, słabe połączenia masy lub zakłócenia elektromagnetyczne. Często zdarza się, że po wymianie rozrządu lub innych pracach serwisowych czujniki nie zostały prawidłowo zamontowane, są lekko przesunięte lub zabrudzone. Nawet niewielka ilość opiłków metalu czy oleju na czole czujnika może zaburzyć odczyt sygnału.

W silnikach z systemami zmiennych faz rozrządu dodatkowym źródłem błędów mogą być zawory sterujące fazami, zanieczyszczony olej, zużyte fazatory lub problemy z ciśnieniem oleju. W takich przypadkach ECU może zgłaszać błędy wałków, mimo że mechanicznie rozrząd jest ustawiony poprawnie.

Nie należy również zapominać o możliwości wystąpienia błędów programowych w samym sterowniku silnika. Zdarza się, że po aktualizacji oprogramowania lub w wyniku błędów komunikacji wewnętrznej ECU generuje fałszywe kody błędów dotyczące synchronizacji wałków.

Podsumowując, błędy wałków mogą występować mimo dobrego stanu mechanicznego rozrządu. W takich przypadkach zaleca się przeprowadzenie dokładnej diagnostyki elektronicznej, sprawdzenie czujników, wiązek elektrycznych, jakości oleju oraz działania systemów zmiennych faz. Dopiero po wykluczeniu tych przyczyn można mieć pewność, że układ rozrządu działa prawidłowo.