Zawór blow-off (BOV) to element układu doładowania, którego zadaniem jest upuszczanie nadmiaru sprężonego powietrza z układu dolotowego po gwałtownym zamknięciu przepustnicy. Dzięki temu chroni turbosprężarkę przed zjawiskiem cofki powietrza (tzw. turbo surge), które mogłoby prowadzić do uszkodzenia wirnika, łożysk czy nawet całego turbo. W prawidłowo działającym układzie blow-off nie powoduje wzrostu ciśnienia – wręcz przeciwnie, jego rolą jest szybkie obniżenie ciśnienia w dolocie, gdy nie jest ono już potrzebne.
Jednak w przypadku awarii, nieprawidłowego montażu lub doboru zaworu blow-off, może dojść do sytuacji, w której ciśnienie w układzie dolotowym staje się niekontrolowane. Jeśli blow-off jest zablokowany, źle dobrany (np. ma zbyt twardą sprężynę) lub nie otwiera się w odpowiednim momencie, sprężone powietrze nie ma ujścia po zamknięciu przepustnicy. W efekcie dochodzi do gwałtownego wzrostu ciśnienia w dolocie, co może skutkować zjawiskiem surge, szarpaniem silnika, a nawet uszkodzeniem przewodów, intercoolera lub samej turbosprężarki.
Innym scenariuszem jest sytuacja, gdy blow-off jest nieszczelny lub otwiera się zbyt wcześnie. Wtedy ciśnienie doładowania nie osiąga wartości zadanej przez sterownik, co skutkuje spadkiem mocy, ospałą reakcją na gaz i niestabilną pracą silnika. Jednak to nie jest niekontrolowany wzrost ciśnienia, a raczej jego niedobór.
Podsumowując, prawidłowo działający blow-off nie powoduje niekontrolowanego wzrostu ciśnienia – wręcz przeciwnie, jego zadaniem jest zapobieganie takim sytuacjom. Jednak awaria, niewłaściwy montaż lub nieodpowiedni dobór zaworu mogą doprowadzić do chwilowego, niebezpiecznego wzrostu ciśnienia w dolocie, co grozi uszkodzeniem turbo i innych elementów układu. Dlatego tak ważne jest, by blow-off był zawsze sprawny, szczelny i odpowiednio dobrany do charakterystyki silnika oraz ciśnienia doładowania.