Montaż zaworu blow-off, czyli zaworu upustowego powietrza, to popularna modyfikacja wśród miłośników tuningu silników benzynowych z turbosprężarką. W przypadku silników diesla temat ten budzi jednak wiele pytań i wątpliwości. Wynika to z różnic w sposobie działania układów dolotowych i sterowania przepustnicą w obu typach jednostek napędowych.
W silnikach benzynowych z turbo blow-off pełni istotną funkcję – podczas gwałtownego zamknięcia przepustnicy (np. przy zmianie biegów) upuszcza nadmiar sprężonego powietrza z układu dolotowego. Chroni to turbosprężarkę przed cofką powietrza, minimalizuje turbo lag i poprawia trwałość układu. Efektem ubocznym jest charakterystyczny dźwięk „pssst”, który dla wielu kierowców jest dodatkową atrakcją.
W silnikach diesla sytuacja wygląda inaczej. Diesle nie mają klasycznej przepustnicy powietrza – ilość powietrza dostarczanego do cylindrów nie jest ograniczana przez przepustnicę, a moc regulowana jest wyłącznie dawką paliwa. Po odjęciu gazu nie występuje więc gwałtowne zamknięcie przepływu powietrza, a nadmiar sprężonego powietrza swobodnie trafia do cylindrów. W praktyce oznacza to, że nie ma potrzeby montowania blow-offa, bo nie zachodzi zjawisko cofki powietrza, które mogłoby uszkodzić turbosprężarkę.
Mimo to na rynku dostępne są zestawy blow-off przeznaczone specjalnie do silników diesla. Ich montaż ma wyłącznie charakter estetyczny i dźwiękowy – zawór upustowy jest sterowany elektronicznie lub za pomocą specjalnych czujników, by naśladować efekt dźwiękowy znany z silników benzynowych. Nie wpływa to jednak na osiągi, trwałość ani bezpieczeństwo pracy turbo w dieslu. W niektórych przypadkach nieprawidłowo zamontowany blow-off może wręcz powodować nieszczelności, błędy w sterowniku lub zaburzenia pracy układu dolotowego.
Podsumowując, blow-off można zamontować w silniku diesla, ale nie ma to żadnego uzasadnienia technicznego – jest to wyłącznie modyfikacja dźwiękowa, nieprzynosząca realnych korzyści dla pracy turbosprężarki ani silnika. Jeśli zależy Ci na charakterystycznym dźwięku „pssst”, możesz zdecydować się na taki montaż, pamiętając jednak o ryzyku nieszczelności i konieczności prawidłowej instalacji. W kwestii trwałości i bezpieczeństwa turbo w dieslu, blow-off nie jest ani potrzebny, ani zalecany.