Brudny lub zapchany filtr paliwa to problem, który może mieć zaskakująco szerokie konsekwencje dla pracy silnika i układów sterujących emisją spalin. Jednym z objawów, które mogą pojawić się w wyniku zaniedbania wymiany filtra paliwa, jest błąd sondy lambda – choć na pierwszy rzut oka te dwa elementy nie są bezpośrednio połączone. Jak to możliwe?
Filtr paliwa odpowiada za dostarczanie do silnika czystego paliwa, wolnego od zanieczyszczeń, wody i osadów. Gdy filtr jest zapchany, przepływ paliwa do silnika jest ograniczony, co skutkuje zubożeniem mieszanki paliwowo-powietrznej – do cylindrów trafia mniej paliwa niż przewidział to sterownik silnika. W efekcie spalanie staje się niepełne, a zawartość tlenu w spalinach wzrasta.
Sonda lambda, zamontowana w układzie wydechowym, monitoruje skład spalin i przekazuje informacje o zawartości tlenu do komputera sterującego silnikiem. Jej zadaniem jest utrzymanie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej (stosunek stechiometryczny). Gdy mieszanka jest zbyt uboga z powodu braku paliwa (np. przez zapchany filtr), sonda lambda wykrywa nadmiar tlenu w spalinach i przekazuje do sterownika sygnał o nieprawidłowościach.
W odpowiedzi komputer silnika próbuje skorygować dawkę paliwa, wydłużając czas wtrysku. Jednak jeśli filtr jest mocno zapchany, nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa, a mieszanka pozostaje uboga. Po pewnym czasie sterownik zapisuje błąd dotyczący nieprawidłowej pracy sondy lambda lub mieszanki paliwowej (np. kod P0171 – zbyt uboga mieszanka).
Objawy takiej sytuacji to nierówna praca silnika, szarpanie podczas przyspieszania, spadek mocy, trudności z rozruchem, a także zapalająca się kontrolka check engine. Diagnostyka komputerowa często wskazuje na błąd sondy lambda, choć przyczyną problemu jest w rzeczywistości niedostateczny dopływ paliwa spowodowany brudnym filtrem.
Podsumowując, brudny filtr paliwa może pośrednio wywołać błąd sondy lambda, prowadząc do zubożenia mieszanki i nieprawidłowych odczytów z czujnika. Regularna wymiana filtra paliwa to nie tylko gwarancja sprawnego układu zasilania, ale także prawidłowej pracy sondy lambda, katalizatora i całego systemu kontroli emisji spalin. Jeśli pojawi się błąd sondy lambda, warto zacząć diagnostykę właśnie od sprawdzenia stanu filtra paliwa.