Czy cewka może działać losowo w zależności od temperatury?

Cewka zapłonowa może wykazywać objawy uszkodzenia wyłącznie w określonych warunkach temperaturowych. Bardzo często usterki cewek pojawiają się dopiero po rozgrzaniu silnika lub w czasie jazdy w niskiej temperaturze. Uszkodzenia wewnętrzne, takie jak mikropęknięcia uzwojeń, problemy z lutami czy przebicia izolacji, mogą powodować, że cewka działa prawidłowo na zimno, ale po nagrzaniu traci wydajność, przestaje generować odpowiednie napięcie i powoduje wypadanie zapłonu. Objawy to trudności z rozruchem na ciepło, szarpanie, falowanie obrotów, spadek mocy i nieregularna praca silnika. Bywa też odwrotnie – cewka nie działa na zimno, a po rozgrzaniu zaczyna funkcjonować poprawnie. Usterki tego typu są trudne do zdiagnozowania, ponieważ standardowe testy często nie wykazują problemu, jeśli cewka jest sprawdzana w innych warunkach niż te, w których występuje usterka. W przypadku podejrzenia takiej awarii warto wykonać testy dynamiczne, zamienić cewki miejscami lub obserwować objawy w różnych temperaturach. Regularna kontrola i szybka wymiana wadliwych cewek pozwala uniknąć poważnych uszkodzeń silnika i układu wydechowego.