Czujnik ABS, czyli czujnik prędkości obrotowej koła, to element narażony na trudne warunki pracy – jest montowany w pobliżu piasty koła, gdzie styka się z błotem, wodą, solą drogową i innymi zanieczyszczeniami. Zabrudzenie czujnika ABS to jedna z najczęstszych przyczyn jego nieprawidłowego działania. Warstwa brudu, błota, piasku lub soli może zakłócić odczyt sygnału z pierścienia impulsowego, powodując błędne wskazania lub całkowity brak sygnału. Objawem zabrudzonego czujnika ABS jest najczęściej zapalenie się kontrolki ABS na desce rozdzielczej, dezaktywacja systemu ABS, a także układów ASR i ESP, jeśli są obecne w aucie. Może to prowadzić do wydłużenia drogi hamowania i zwiększenia ryzyka poślizgu. W wielu przypadkach wystarczy dokładnie oczyścić czujnik z zabrudzeń, aby przywrócić jego prawidłowe działanie. Jednak nie zawsze problem wynika tylko z brudu – czujnik może ulec także uszkodzeniu mechanicznemu, przetarciu przewodu, zalaniu lub zwarciu. Jeśli po oczyszczeniu czujnika ABS problem nie ustępuje, konieczna może być jego wymiana. Regularna kontrola i czyszczenie czujników ABS, zwłaszcza po sezonie zimowym lub jeździe w trudnych warunkach, to podstawa sprawnego działania systemów bezpieczeństwa.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy czujnik ABS może się zabrudzić i przestać działać?