Czy czujnik położenia wałka może wpłynąć na pracę rozrządu zmiennych faz

Czujnik położenia wałka rozrządu to kluczowy element nowoczesnych układów rozrządu ze zmiennymi fazami (VVT, VANOS itp.). Ma on za zadanie precyzyjnie monitorować i przekazywać informację o aktualnym położeniu wałka do sterownika silnika, który w oparciu o te dane reguluje moment otwarcia i zamknięcia zaworów, a tym samym dostosowuje parametry pracy jednostki napędowej do aktualnych potrzeb. W nowoczesnych jednostkach VVT mikroodchylenia w pracy czujnika mogą przekładać się na błędną synchronizację pracy zaworów z pracą tłoków, powodując utratę mocy, wzrost spalania, nieregularną pracę silnika i wywoływanie trybu awaryjnego. Awaria czujnika położenia wałka rozrządu objawia się zwykle problemami z rozruchem (szczególnie ciepłego silnika), nierówną pracą na biegu jałowym, szarpaniem podczas przyspieszania i opóźnioną reakcją na gaz. Komputer sterujący pracą rozrządu zmiennego przechodzi w tryb awaryjny, w którym fazy otwarcia/zamknięcia zaworów są ustawiane sztywno, bez adaptacji do obciążenia i prędkości obrotowej. Efekt ten jest wyczuwalny szczególnie przy dynamicznej jeździe, wysokich obrotach lub nagłych zmianach przyspieszenia. Uszkodzenie czujnika może także skutkować wyświetleniem błędów dotyczących rozrządu (np. „Camshaft position sensor fault”, „Timing over-advanced” itp.), zapaleniem się kontrolki silnika (check engine) lub trudnościami z przeprowadzeniem adaptacji po wymianie rozrządu bądź napinacza. Diagnostyka obejmuje analizę logów pracy czujnika, pomiary sygnałów oscyloskopem oraz testy porównawcze z nowym podzespołem. Wymiana czujnika rozwiązuje problem, jeśli same mechanizmy rozrządu są sprawne – jednak zaniedbanie tej czynności lub długotrwała jazda z uszkodzonym czujnikiem prowadzi do przyspieszonego zużycia elementów napędu, wzrostu spalania i zaburzenia ekologicznej pracy układu. W systemach z rozbudowaną strategią zmiennych faz rozrządu niewłaściwy sygnał czujnika może powodować nawet kontakt tłoków z zaworami przy ekstremalnych błędach synchronizacji. Kluczem do niezawodnej eksploatacji jednostek VVT jest regularna kontrola stanu czujników, czysta instalacja elektryczna i szybka diagnostyka wszelkich błędów dotyczących rozrządu.