Czy czujniki ACC i AEB współpracują z GPS

Współczesne systemy wspomagania jazdy, takie jak ACC (Adaptacyjny Tempomat) i AEB (Autonomiczne Hamowanie Awaryjne), korzystają przede wszystkim z zaawansowanych czujników radarowych, lidarowych oraz kamer, aby monitorować ruch drogowy i reagować na zmieniające się warunki wokół pojazdu. Jednak coraz więcej nowoczesnych pojazdów integruje te systemy z modułami GPS, aby jeszcze skuteczniej analizować otoczenie i podnosić poziom bezpieczeństwa. Technicznie rzecz biorąc, GPS nie jest podstawowym „czujnikiem” do wykrywania kolizji, ale służy jako uzupełniające źródło danych dla algorytmów podejmujących decyzje. Dzięki współpracy z GPS pojazd może rozpoznawać ograniczenia prędkości, ostrzeżenia o niebezpiecznych zakrętach, przejściach dla pieszych, skrzyżowaniach, a nawet strefach szkoły. Informacje te, w połączeniu z mapami cyfrowymi (tzw. mapy high-definition), pozwalają na dynamiczne dostosowanie działania ACC i AEB do szczególnych miejsc na trasie. Przykłady zastosowań to wcześniejsze przygotowywanie się do hamowania przed ostrym zakrętem, przewidywanie konieczności redukcji prędkości przy zjeździe z autostrady lub ostrożniejsze działanie w okolicach przejazdów kolejowych. GPS pozwala również na prognozowanie przypadków, w których może dojść do zmiany pasa lub nagłego zbliżenia się do innego pojazdu (np. podczas jazdy po rondzie lub zjazdu na autostradę). Systemy wspierające jazdę w korku (Traffic Jam Assist) mogą wykorzystywać GPS do rozpoznawania segmentów drogi, gdzie najczęściej występują zatory, i odpowiednio wcześniej „przygotowywać” układy ACC/AEB do częstych startów i hamowań. Co ważne, w sytuacjach braku zasięgu GPS (tunel, podziemny parking), systemy ACC i AEB wciąż opierają się na fizycznych sensorycznych danych, by zagwarantować ciągłość działania. W przyszłości współpraca ACC, AEB i GPS będzie jeszcze bardziej rozbudowana — typowe będą rozwiązania predykcyjne (Predictive ACC), które na podstawie lokalizacji przewidzą przykłady ryzyka i z wyprzedzeniem przygotują reakcję pojazdu.