Wymiana zderzaka w samochodzie wyposażonym w czujniki parkowania to czynność, która wymaga szczególnej uwagi nie tylko ze względu na mechanikę, ale także na elektronikę. Czujniki parkowania, zwane potocznie „pikaczami”, to ultradźwiękowe lub elektromagnetyczne sensory montowane w zderzaku, których zadaniem jest wykrywanie przeszkód podczas manewrowania na parkingu. Po wymianie zderzaka – zwłaszcza na nowy, lakierowany lub nieoryginalny – bardzo często konieczna jest kalibracja czujników. Wynika to z faktu, że nawet minimalne przesunięcie, zmiana kąta montażu, grubości lakieru czy materiału zderzaka może wpłynąć na czułość i pole detekcji sensorów. Bez kalibracji system może błędnie interpretować odległości, fałszywie alarmować lub – co gorsza – nie wykryć przeszkody. Kalibracja czujników parkowania polega na sprawdzeniu poprawności ich działania, ustawieniu odpowiednich parametrów w komputerze pokładowym oraz – w niektórych modelach – przeprowadzeniu specjalnej procedury serwisowej z użyciem narzędzi diagnostycznych. W nowoczesnych autach czujniki parkowania są często zintegrowane z systemem kamer, asystentem parkowania czy systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym, dlatego ich poprawne ustawienie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Po każdej wymianie zderzaka zaleca się wizytę w serwisie, gdzie mechanik sprawdzi poprawność montażu czujników, przeprowadzi testy i – jeśli to konieczne – skalibruje system zgodnie z zaleceniami producenta. Tylko wtedy można mieć pewność, że czujniki parkowania będą działać precyzyjnie i niezawodnie, chroniąc auto przed uszkodzeniami i ułatwiając codzienne manewrowanie.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy czujniki parkowania trzeba kalibrować po wymianie zderzaka?