Czy czujniki zużywają się z wiekiem auta

Czujniki stosowane w nowoczesnych samochodach pełnią kluczową rolę w zapewnianiu prawidłowej pracy jednostki napędowej, układów bezpieczeństwa, komfortu i ekologii. Jednak tak jak inne komponenty pojazdu, czujniki te podlegają zużyciu eksploatacyjnemu. Proces starzenia czujników potęgowany jest przez ekspozycję na wysoką temperaturę, wibracje, wilgoć, zabrudzenia i ciągłe zmiany parametrów pracy. Najbardziej narażone na zużycie są czujniki działające w środowisku silnie zanieczyszczonym: sonda lambda, czujniki położenia wału lub wałka rozrządu, czujniki spalania stukowego, temperatury oleju, MAF czy MAP. Wraz ze wzrostem przebiegu samochodu dochodzi do powolnego zaniku sygnału, obniżenia precyzji pomiarów czy całkowitej utraty komunikacji z ECU. Wybór tanich zamienników także obniża trwałość i niezawodność, a nieregularna wymiana płynów dodatkowo skraca żywotność elementów czujnikowych. Objawami zużycia czujników są: częste zapalanie się kontroli check engine, trudności z rozruchem, spadek mocy, wyższe spalanie, niestabilna praca na obrotach lub nieprawidłowe wskazania liczników oraz systemów komfortu. W starszych samochodach typowe są przypadkowe błędy, niestabilna praca automatycznej klimatyzacji, spóźnione włączanie wentylatorów chłodnicy czy nagłe znikanie sygnału czujnika prędkości. W miarę postępu eksploatacji degradacji ulega zarówno sama czuła część czujnika (np. piezokryształ, membrana, element półprzewodnikowy), jak i przewody, styki czy uszczelnienia. Warto cyklicznie sprawdzać poprawność odczytu newralgicznych czujników za pomocą diagnostyki komputerowej, a niewielkie odchylenia czy błędy interpretować jako sygnał do prewencyjnej wymiany. Mądre inwestowanie w dobrej jakości zamienniki lub oryginalne części pozwala uniknąć poważnych awarii całych układów pojazdu, zachować bezpieczeństwo i dynamiczną jazdę przez długie lata.