Czy da się uruchomić tempomat na biegu jałowym

Tempomat (cruise control) to elektroniczny system umożliwiający utrzymanie zadanej prędkości bez konieczności stałego naciskania pedału gazu. Jego działanie w ogromnej większości pojazdów związane jest z faktem, że dla poprawnej pracy wymaga załączonego biegu napędowego (najczęściej powyżej drugiego lub trzeciego). Na biegu jałowym (neutral, luz) uruchomienie tempomatu nie jest możliwe w standardowych rozwiązaniach, zarówno w skrzyniach manualnych, jak i automatycznych. Przyczyny są typowo bezpieczeństwa: na luzie nie ma technicznej możliwości przekazania mocy na koła, w efekcie komputer natychmiast rozpoznaje brak przełożenia, kasuje komendę tempomatu i sygnalizuje dezaktywację zarówno na wyświetlaczu, jak i w module sterującym silnikiem. Nawet jeśli teoretycznie włączysz tempomat przed wrzuceniem luzu, system natychmiast uznaje ten manewr za wyłączenie funkcji (odcięcie przez sprzęgło lub wybicie biegu w automacie). W nielicznych starszych autach z bardzo prostym tempomatem (bez aktywnej integracji z innymi systemami bezpieczeństwa) mogło dojść do chwilowego podtrzymania obrotów silnika po wrzuceniu biegu jałowego, jednak od lat 2000+ wszystkie homologowane systemy wymagają obecności załączonego biegu i sygnału z czujnika położenia sprzęgła. Wyjątkiem bywają samochody elektryczne, gdzie tempomat działa na napędzie jednobiegowym i nie istnieje stan jałowy w tradycyjnym rozumieniu — tam funkcja działa zawsze, pod warunkiem kontaktu z napędem. Podsumowując: uruchomienie tempomatu na biegu jałowym jest niemożliwe, pośrednio wymuszone przez normy bezpieczeństwa, wymagania producentów oraz logikę pracy nowoczesnych skrzyń – zarówno manualnych, jak i automatycznych.