Czy da się wykonać adaptację bez komputera serwisowego

Współczesne samochody 4×4 są wyposażone w elektronicznie sterowane układy napędowe, które wymagają regularnej adaptacji po naprawach, wymianie podzespołów lub podczas rozwiązywania niektórych problemów z napędem. Adaptacja, czyli ponowna kalibracja parametrów pracy systemu, najczęściej realizowana jest komputerem serwisowym – specjalistycznym interfejsem diagnostycznym połączonym z oprogramowaniem dedykowanym wybranej marce. Czy da się ją przeprowadzić „domowymi metodami”, bez użycia komputera serwisowego? Zależy to od typu adaptacji oraz modelu pojazdu.

W prostszych autach mechanicznych (np. starsze napędy na stałą oś, ręcznie załączane przekładnie rozdzielcze) niektóre procedury adaptacyjne można wykonać fizycznie, np. poprzez pełny obrót kół, przetestowanie napędu na różnej nawierzchni, czy przełączanie trybów napędowych zgodnie z instrukcją. W nowszych systemach, gdzie aktywacja napędu realizowana jest przez sterownik AWD/4×4, adaptacja sprzęgieł, rozdzielaczy momentu czy blokad wymaga obecnie przeważnie komputerowego wywołania procedury – pozwala to zresetować pamięć błędów, skalibrować działanie sensorów czy wyzerować wartości wyuczone.

Niektóre marki dopuszczają tzw. adaptację użytkownika poprzez szczególne czynności za kierownicą – np. kilku/dziesięciokrotną zmianę trybu napędu, przejechanie określonego odcinka drogi na „neutralu”, wyłączanie/włączanie zapłonu. Jednak nawet one często mają ograniczoną skuteczność i nie zastępują pełnego resetu poprzez komputer. Niekiedy adaptacja czujników lub napędów możliwa jest również po odłączeniu akumulatora na kilkadziesiąt minut (reset ustawień sterownika).

Wnioski? Prawidłowa adaptacja – szczególnie po poważnych naprawach, wymianie sprzęgieł, przekładni, czujników czy po błędach systemu AWD – powinna być zawsze wykonana komputerem diagnostycznym, by uniknąć kosztownych awarii i nieprawidłowej pracy napędów. Próby „domowych” metod sprawdzą się tylko w przypadku bardzo prostych, mechanicznych układów – w pojazdach ze złożoną elektroniką 4×4 należy zlecić procedurę serwisowi lub zakupić sprawdzony interfejs OBD2 z odpowiednim oprogramowaniem.