Dławienie się silnika, czyli utrata mocy, szarpanie lub przygasanie podczas przyspieszania, to objaw, który może mieć wiele przyczyn i nie zawsze jest efektem problemów z układem zapłonowym. Oczywiście, zużyte świece, uszkodzone cewki lub przewody zapłonowe są jednymi z najczęstszych winowajców – nieefektywna iskra prowadzi do niepełnego spalania mieszanki i wypadania zapłonu, co skutkuje dławieniem się jednostki. Jednak równie często przyczyną są usterki układu paliwowego: zapchany filtr paliwa, uszkodzona pompa, wadliwe wtryskiwacze lub zanieczyszczenia w zbiorniku paliwa. Problemy mogą wynikać także z nieprawidłowego działania przepływomierza, czujnika MAP, sondy lambda lub przepustnicy – każdy z tych elementów odpowiada za prawidłowe przygotowanie i dawkowanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Dławienie się silnika może być również skutkiem nieszczelności w układzie dolotowym, zapchanego filtra powietrza, a nawet zbyt wysokiego poziomu oleju lub zanieczyszczeń w układzie wydechowym. W silnikach z instalacją LPG przyczyną mogą być zużyte wtryskiwacze gazowe lub nieprawidłowa regulacja instalacji. Warto pamiętać, że dławienie się silnika może być objawem poważniejszych problemów, takich jak uszkodzenie zaworów, pierścieni tłokowych czy nieszczelność uszczelki pod głowicą. Dlatego diagnostykę należy zawsze zaczynać od najprostszych elementów – świec, przewodów i cewek – a następnie sprawdzić układ paliwowy, dolotowy i wydechowy. Tylko kompleksowe podejście pozwoli skutecznie zidentyfikować i usunąć przyczynę dławienia się silnika.