Filtr cząstek stałych DPF, choć zaprojektowany do oczyszczania spalin z sadzy, w przypadku zatkania może powodować poważne zakłócenia w pracy silnika, w tym cofanie się spalin do układu dolotowego. Gdy DPF jest zapchany, wzrasta ciśnienie w układzie wydechowym – spaliny mają utrudniony odpływ, co prowadzi do wzrostu ciśnienia w kolektorze wydechowym i całym układzie wydechowym. W skrajnych przypadkach nadciśnienie to może powodować cofanie się spalin przez zawory wydechowe do komory spalania, a nawet do dolotu, zwłaszcza podczas pracy na niskich obrotach i przy zamkniętej przepustnicy. Efektem jest rozcieńczanie oleju silnikowego, wzrost zużycia paliwa, spadek mocy oraz ryzyko uszkodzenia turbosprężarki, która jest napędzana spalinami. Cofanie się spalin do dolotu może również prowadzić do powstawania nagaru na zaworach dolotowych i w kolektorze, co pogarsza przepływ powietrza i powoduje nierówną pracę silnika. Dodatkowo, przy długotrwałym zatkaniu DPF komputer sterujący silnikiem może inicjować częste próby regeneracji, co prowadzi do jeszcze większego obciążenia układu wydechowego i wzrostu temperatury spalin. Objawami cofania się spalin do dolotu są m.in. obecność sadzy i oleju w przewodach dolotowych, dymienie, spadek mocy, nierówna praca silnika oraz wyraźny wzrost poziomu oleju (rozcieńczanie paliwem). W przypadku podejrzenia zatkania DPF konieczna jest jego diagnostyka, regeneracja lub wymiana, a także kontrola stanu turbosprężarki i układu dolotowego. Regularna jazda na dłuższych dystansach i stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego to podstawa sprawnej pracy DPF i całego układu wydechowego.