Czy DPF może się wypalać częściej po remoncie silnika?

Remont silnika to poważna ingerencja w jednostkę napędową, która ma na celu przywrócenie jej pełnej sprawności i wydłużenie żywotności. Po takim zabiegu wielu kierowców zauważa jednak, że filtr cząstek stałych (DPF) zaczyna wypalać się częściej niż przed remontem. Czy to normalne zjawisko, a może sygnał, że coś poszło nie tak podczas naprawy? Jakie są przyczyny częstszej regeneracji DPF po remoncie silnika?

Na czym polega wypalanie DPF?

Filtr DPF zatrzymuje cząstki sadzy powstające podczas spalania oleju napędowego. Zgromadzona sadza jest okresowo wypalana w procesie regeneracji, który może zachodzić pasywnie (podczas jazdy z wysoką temperaturą spalin) lub aktywnie (gdy komputer sterujący inicjuje wypalanie poprzez zwiększenie dawki paliwa).

Dlaczego po remoncie silnika DPF wypala się częściej?

Częstsze wypalanie DPF po remoncie silnika może mieć kilka przyczyn, zarówno naturalnych, jak i wynikających z błędów podczas naprawy:

1. Docieranie się nowych elementów

Po remoncie silnika, zwłaszcza gdy wymieniono pierścienie tłokowe, gładzie cylindrów czy uszczelniacze zaworowe, silnik przez pewien czas „dociera się”. W tym okresie może dochodzić do zwiększonego przedmuchu gazów do skrzyni korbowej i spalania większej ilości oleju, co skutkuje powstawaniem większej ilości sadzy i częstszą regeneracją DPF.

2. Zbyt bogata mieszanka

Po remoncie komputer sterujący może przez pewien czas korygować skład mieszanki paliwowo-powietrznej, co może skutkować jej wzbogaceniem. Nadmiar paliwa w spalinach sprzyja powstawaniu sadzy i przyspiesza zapełnianie filtra.

3. Nieszczelności lub błędy montażowe

Niewłaściwy montaż elementów silnika, nieszczelności w układzie dolotowym lub wydechowym, a także źle zamontowane uszczelki mogą powodować nieprawidłowy przepływ powietrza i spalin. To również prowadzi do powstawania większej ilości sadzy.

4. Problemy z czujnikami

Podczas remontu silnika mogło dojść do uszkodzenia lub zabrudzenia czujników temperatury i ciśnienia w układzie wydechowym. Błędne odczyty z tych czujników mogą powodować zbyt częste inicjowanie regeneracji DPF.

5. Usterki układu wtryskowego

Jeśli po remoncie nie została przeprowadzona kalibracja wtryskiwaczy lub są one zużyte, mogą podawać zbyt dużo paliwa, co skutkuje powstawaniem nadmiaru sadzy.

Czy częstsze wypalanie DPF po remoncie to powód do niepokoju?

W pierwszych tygodniach po remoncie częstsza regeneracja DPF może być zjawiskiem przejściowym, związanym z docieraniem się silnika. Jeśli jednak stan ten utrzymuje się przez dłuższy czas, pojawiają się inne objawy (np. spadek mocy, dymienie, kontrolka DPF), warto przeprowadzić dokładną diagnostykę komputerową i sprawdzić poprawność wykonania naprawy.

Jak ograniczyć częstotliwość wypalania DPF po remoncie?

  • Regularnie kontrolować poziom oleju i jego jakość

  • Unikać jazdy na krótkich odcinkach w początkowym okresie po remoncie

  • Wykonać adaptację układów sterujących (np. wtryskiwaczy) po naprawie

  • Sprawdzić szczelność układu dolotowego i wydechowego

Częstsze wypalanie DPF po remoncie silnika nie zawsze oznacza poważny problem, ale wymaga obserwacji i ewentualnej diagnostyki. Dzięki temu można uniknąć kosztownych awarii i cieszyć się sprawnym autem przez długi czas.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: