Drgania napędu występujące wyłącznie w jednym biegu są zwykle spowodowane rezonansem torsyjnym układu napędowego, aktywowanym przy specyficznych prędkościach obrotowych. Mechanizm powstawania: 1. Przy prędkości obrotowej silnika odpowiadającej rezonansowi własnemu półosi (zwykle 2800-3200 obr/min dla półosi stalowej) 2. W konkretnym przełożeniu skrzyni biegów, które wzmacnia drgania (np. w 3. biegu przy 90 km/h) 3. Przy obciążeniu 70-90% maksymalnego momentu. Źródłem są najczęściej: – Niewyważenie wirujących elementów (błąd poniżej 15 g·cm) – Zużyte podpory mocowania silnika (amplituda drgań powyżej 0,8 mm) – Pogłębiające się zużycie przegubów wewnętrznych, powodujące luz kątowy 3-5°. Diagnostyka wymaga analizy widma drgań: szczyt przy częstotliwości 80-120 Hz potwierdza rezonans półosi, natomiast składowa przy 20-50 Hz wskazuje na uszkodzenie przegubu. W autach z manualną skrzynią biegów zjawisko występuje najczęściej w 2. i 3. biegu przy 2500-3500 obr/min.