Niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej to jeden z najbardziej charakterystycznych objawów spalania oleju w silniku. Najczęściej świadczy o przedostawaniu się oleju do komory spalania przez zużyte pierścienie tłokowe, nieszczelne uszczelniacze zaworowe, uszkodzoną turbosprężarkę lub nadmiar oleju w silniku. Jednak nie zawsze dymienie na niebiesko musi oznaczać spalanie oleju. W niektórych przypadkach przyczyną może być stosowanie dodatków do paliwa lub oleju, które zmieniają barwę spalin, zwłaszcza w silnikach dwusuwowych lub po zastosowaniu preparatów czyszczących. Dymienie na niebiesko może być również wynikiem zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej, obecności niespalonego paliwa w wydechu lub problemów z układem zapłonowym. W silnikach zasilanych LPG niebieski dym może pojawić się przy nieprawidłowej regulacji instalacji gazowej. Jednak w większości przypadków, zwłaszcza w silnikach czterosuwowych, niebieski dym jest jednoznacznym sygnałem spalania oleju i powinien skłonić do natychmiastowej diagnostyki. Objawami towarzyszącymi są spadek poziomu oleju, tłusty nalot na końcówce wydechu, nierówna praca silnika, spadek mocy i wzrost zużycia paliwa. Regularna kontrola poziomu oleju, stanu uszczelek, pierścieni tłokowych i turbosprężarki to podstawowe działania profilaktyczne. Jeśli niebieski dym pojawia się tylko przy rozruchu lub hamowaniu silnikiem, może to świadczyć o zużyciu uszczelniaczy zaworowych. Dymienie podczas przyspieszania wskazuje zwykle na zużycie pierścieni tłokowych. W każdym przypadku nie należy lekceważyć tego objawu i jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę silnika.