Czy ECU może ograniczyć moc przy problemach z zapłonem?

Współczesne samochody wyposażone są w elektroniczne sterowniki silnika (ECU), które na bieżąco monitorują pracę wszystkich podzespołów, w tym układu zapłonowego. W przypadku wykrycia poważnych problemów z zapłonem, takich jak wypadanie zapłonu, brak iskry w jednym lub kilku cylindrach, ECU może automatycznie wprowadzić silnik w tzw. tryb awaryjny. Tryb ten polega na ograniczeniu mocy i momentu obrotowego silnika, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom, zwłaszcza katalizatora i innych elementów układu wydechowego. Objawia się to słabszym przyspieszeniem, ograniczoną prędkością maksymalną oraz zapaleniem kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej. W niektórych przypadkach ECU może nawet wyłączyć z pracy wadliwy cylinder, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Takie działanie sterownika jest formą zabezpieczenia, która pozwala kierowcy dojechać do serwisu bez ryzyka poważniejszych awarii. Po usunięciu usterki i skasowaniu błędów, silnik wraca do pełnej sprawności. Dlatego nie należy ignorować objawów problemów z zapłonem i jak najszybciej poddać pojazd diagnostyce.