Nowoczesne sterowniki silnika (ECU) są wyposażone w zaawansowane algorytmy, które pozwalają na samodzielne wyłączanie iskry w określonych sytuacjach. Najczęściej dzieje się tak w przypadku wykrycia poważnych usterek, które zagrażają bezpieczeństwu pracy silnika lub mogą prowadzić do uszkodzenia katalizatora i innych podzespołów. Przykładem jest wykrycie wypadania zapłonu w jednym z cylindrów – ECU może wtedy celowo wyłączyć iskrę, aby zapobiec przedostawaniu się niespalonego paliwa do układu wydechowego. Podobnie dzieje się w przypadku przegrzania silnika, wykrycia awarii czujnika położenia wału, poważnych błędów w układzie wtryskowym lub zapłonowym. ECU może również ograniczyć moc silnika, przełączyć go w tryb awaryjny lub całkowicie odciąć zapłon, jeśli systemy bezpieczeństwa wykryją zagrożenie, np. podczas kolizji lub wypadku. Wyłączenie iskry przez ECU objawia się brakiem możliwości uruchomienia silnika, nagłym jego zgaśnięciem lub pracą tylko na części cylindrów. Po usunięciu przyczyny i skasowaniu błędów sterownik przywraca normalną pracę układu zapłonowego. Regularna diagnostyka komputerowa i szybka reakcja na pojawiające się błędy to podstawa bezproblemowej eksploatacji nowoczesnych samochodów.